Sağlıkta Kalite Standartları Gereği Sağlıkta Kullanılan “Beyaz Kod - Pembe Kod – Mavi Kod ” Olayları İçin Tatbikatlar Gerçekleştirildi.
Niğde Eğitim ve Araştırma Hastanemizde sağlıkta kalite standartları gereği sağlıkta şiddet durumlarında kullanılan “Beyaz kod” olayları için tatbikat gerçekleştirildi. Senaryo gereği 27.11.2024 tarihinde saat 10.00 sularında Dahiliye Polikliniğinden yönlendirilen hasta Oral Glukoz Tolerans Testi (OGTT) yaptırmak için hastanemiz Diyabet Polikliniğe başvurmuştur. Açlık Kan Şekeri değeri ölçümü yapılmıştır. Sonrasında Glukoz yüklemesi yapılıp 2 saatlik bekleme sürecinde diyabet hemşiremizin hasta ve yakınına bilgi vermesine rağmen hasta yakını hastaya yemek yedirmiştir. 2. ve 3. Saat şeker ölçümlerinde kan şekeri değerinin aşırı yüksek çıkması üzerine hasta sorgulanmıştır. Yemek yediğini öğrenen sağlık personeli hastaya “Teyzecim anlattıklarımı neden dikkate almadın? Test sonucun yanıltıcı olabilir yarın tekrar gelip testlerin yeniden yapılması gerekiyor.” Demiştir. Bu konuşmalar üzerine içeri giren hasta yakını hemşire hanıma “niye yanlış olsun sonucu sabahtan beri aç bekliyor kadın 1 meyve suyuyla 2 bisküvi 1 de simit yedi. Yarın niye gelecekmişiz tekrardan. Allah bilir sen işini düzgün yapmamışsındır.” Diyerek el kol hareketleri ve yüksek sesle çıkışmaya başlar. Açıklama yapmaya çalışan hemşire hanımın zor durumda kaldığını fark eden diğer çalışan hemen bulunduğu yerin dahili telefonundan “1111” tuşlayarak Beyaz Kod çağrısını başlatıp telefonu kapatır. Beyaz Kod ekibinde bulunan güvenlik görevlisi ivedilikle olay yerine intikal eder. Güvenlik personelinin gelmesiyle diğer sağlık çalışanı tekrar “1111” i tuşlayarak çağrıyı sonlandırır. Güvenlik personelini karşısında gören hasta yakını “hem suçlu, hem güçlü bi de polis çağırmış, her türlü bulurum seni istediğini çağır” diyerek tehdit etmeye başlamıştır. Güvenlik personeli hasta yakınını ortamdan uzaklaştırarak hastane polisi ile irtibata geçer. Daha sonra hastane personeli kendisine yapılan bu şiddetten ötürü hukuki destek alabilmek için çalışan hakları birimine başvurup, hasta yakınından şikayetçi olmuş hukuki süreç başlatılmıştır.
Niğde Eğitim ve Araştırma Hastanemizde sağlıkta kalite standartları gereği bebek ve çocuk kaçırma durumlarında kullanılan “Pembe kod” olayları için tatbikat gerçekleştirildi. Senaryo gereği 27.11.2024 tarihinde bir annemiz Yeni Doğan Yoğun Bakımda tedavi görüp taburcu edilen bebeğini hazırlamaya başlar. Eşini arar taburcu olduklarını ve gelip kendilerini almasını söyler. Bu arada anne eşyalarını toparlar işlemlerini halleder ve bebeğini pusete yerleştirir. Bebeğini alıp servisten ayrılmak üzere asansör beklerlerken anne kimliğinin olmadığını fark eder ve bebeğini bir anlık dalgınlıkla yere bırakır ve servise kimliğini sormaya gider. Bir anda merdivenlerden çıkan ve etrafını şöyle bir kolaçan eden şahıs pusetle bebeği alarak uzaklaşır. Servisten aceleyle gelen anne bebeğini bulamayınca feryat figan bağırmaya başlar. Bu sesler üzerine yeni doğan hemşiremiz ve güvenlik görevlisi olayı öğrenir öğrenmez olaya müdahale ederler. Servis sekreteri hemen bulunulan yerin dahili telefonundan 3333 pembe kodu tuşlar ve çağrısı alınınca telefonu kapatır ailenin yanına gider. Çağrıyı alan güvenlik görevlisi ve ekip olay yerine intikal eder ve çağrıyı veren kişi çağrıyı sonlandırır. Güvenlik ekipleri bir yandan da tüm asansör çıkışlarını tutar. Hastanenin tüm giriş çıkış kapıları kapatılır. Bebeği kaçıran şahıs, hastane içindeki güvenlik hareketliliğinden telaşa kapılıp şüpheli hareketlerde bulunarak tam da çıkışa doğru yönelirken ekipler tarafından yakalanmıştır. Aileye gösterilip bebeğin kendi bebeklerinden emin olan aile bebeğine kavuşur ve bebeği kaçıran şahıs güvenlik görevlileri tarafından emniyete teslim edilir.
Niğde Eğitim ve Araştırma Hastanemizde sağlıkta kalite standartları gereği acil durumlarında kullanılan “Mavi kod” olayları için tatbikat gerçekleştirildi. Senaryo gereği 27.11.2024 tarihinde Mavi Kod tatbikat senaryosu gereği hastanemiz Nöroloji Servisinde tedavi görmekte olan bir hastada aniden nefes darlığı ve göğüs ağrısı şikayetleri başlar. Hasta yakını durumu fark edip hemen hemşire çağrı butonuna basıp hemşire hanımlara sesleni. Hasta başına gelen hemşire hastayı kontrol eder hastanın bilincinin kapalı ve nabzının düşük olduğunu fark edip hemşire masasında bulunan arkadaşına “hasta arrest, mavi kod “ şeklinde seslenir. Bir arkadaşı hızlıca acil arabasını hasta odasına götürürken diğer bir hemşire de telefondan “2222” yi tuşlayarak Mavi Kod çağrısını verir. Hasta odasından hasta yakınına çıkaran hemşire hemen hastaya oksijen tedavisi verir, monitörize edip vital bulgularını kontrol eder. Bu sırada çağrıyı alan Mavi Kod ekibi 3 dakika içinde çağrının verildiği birime intikal eder. Ekibin geldiğini gören servis çalışanı aynı telefondan tekrar “2222” yi tuşlayarak Mavi Kod çağrısını iptal eder. Hasta odasında Mavi Kod sorumlu hekimi hastayı değerlendirir, gerekli müdahaleyi yapar. Müdahale sonrası hasta sedyeyle Yoğun Bakım birimine nakil edilir. Hasta yakınına gerekli bilgi verilip, Mavi Kod olay bildirim formu doldurulur. Mavi Kod tatbikatımız başarılı bir şekilde tamamlanmıştır.
Konuyla ilgili açıklama yapan Hastanemiz Başhekimi Dr. Öğr. Üyesi Mustafa Doğan;
‘’Hastanemizde Akıllı Çağrı Kod Sistemi ile dahili telefonlar üzerinden 1111 beyaz kod, 2222 mavi kod, 3333 pembe kod ve 4444 kırmızı kod tanımlamaları yapılmıştır. Bu hususta bugün yaptığımız pembe kod tatbikatı ile pembe kod uygulama prosedürlerinin işleyişi ile ilgili durumu yerinde değerlendirmiş olduk. Hastanemizde yaşanabilecek olumsuzlukların önüne geçebilmek için gerçekleştirilen bu tatbikatlar öncelikle hastaların ve sağlık çalışanlarının güvenliğinin sağlanmasını amaçlıyor. Hastaların daha güvenli ortamlarda hizmet görebilmeleri ve acil durumlara hazırlıklı olunması açısından büyük önem taşımaktadır. Tatbikatı planlayan kalite birimimize ve görev yapan tüm personellerimize teşekkür ederim.” dedi.